Kasulikud nõuanded

Kuidas muuta istuv töö tervislikumaks?

16.12.2019

Üha rohkem inimesi saadab oma tööpäeva möödes istuvas asendis. 

Laua taga töötamine ei puuduta ainult tüüpilist kontoritööd, vaid ka väga erinevaid elualasid alates klienditeenindusest kuni lõpetades täppistööga suures elektroonikaettevõttes.

Kaheksa tundi järjest, ühes väikeste pausidega, ühes asendis olla ei ole inimesele loomuomane - see nõuab eneseületust- ja distsipliini -, mistõttu põhjustab sundasendis olemine hulganisti terviseprobleeme.

Vaevused on seotud luu- ja lihaskonna ülekoormusega. Valud küünarvarre-, randme-, õla-, kaela- ning nimmepiirkonnas on kõige levinumad pidevast istuvast asendist tekkinud kaebused. 

Kuna arvutiga või ka lihtsalt kontorilaua taga töö tegemisele ei ole head alternatiivi, tuleb otsida võimalusi, kuidas muuta istuv töö inimesele tervislikumaks.

Ergonoomilise tööasendi tagavad õige laud ja tool

Et istuva töö tegija tervist hoida, peaks kontormööbel arvestama individuaalsete eripäradega. See tähendab seda, et kontorilaud- ja tool on õiges proportsioonis ehk nende kõrgus vastab kasutaja vajadustele.

Mida töölaua- ja tooli valikul silmas pidada?

Kirjutuslaud peab olema piisavalt lai, et kuvari ja silmade vahele jääks 60-70 cm ruumi. Telefon, kirjatarbed, dokumendihoidja ja muu tarvilik peab asuma haardeulatuses, et nende kätte võtmiseks ei pea laua kohale kummarduma ega püsti tõusma. Laua all peab olema jalgadele ruumi nõnda, et jalad saab soovi korral välja sirutada.

Hea kontoritool on reguleeritava kõrguse ja ergonoomilise, selgroo kuju järgiva seljatoega. Ideaalsel töötoolil on lisaks käetoed, peatugi, kiikumismehhanism ning all 360 kraadi pöörlevad rattad. Õige kõrgusega kontoritool on aga selline, millel istudes on inimese põlved 90-kraadise nurga all kõverdatud ja jalalabad toetuvad täies ulatuses põrandale. 

Et nii töötool- kui laud on kasutaja jaoks sobiva kõrgusega, näeb ära inimese õlgade ja käte asendist, kui ta asetab käed arvuti klaviatuurile: õlad ei ole tõstetud, küünarvarred naalduvad mugavalt tooli käetugedele, küünarnukid on klaviatuuriga samal joonel või pisut madalamal. Et päev läbi toolil olemine ei ärritaks nahka, tasub eelistada õhku läbilaskva polstri ja katteriidega kontoritooli, mis ei aja higistama.

Väikesed abimehed, mis muudavad töötamise mugavamaks

Töölaud ja töötool, mis sobivad kasutaja füüsisega, on tervist säästva kontoritöö puhul enesestmõistetavad. Lisaks neile kahele on veel mitmeid võimalusi, kuidas istuva tööga kaasnevaid terviseprobleeme ennetada.

Kuna inimesed on füüsiliselt äärmiselt erinevad, ei ole universaalseid kindla peale minekuid, mis alati kõigi puhul toimivad. Mõni inimene võib ka kõige ergonoomilisemas kontoritoolis istudes tunda end ebamugavalt. Ebamugavustunde tekitajaks võib olla mõni anatoomiline iseärasus (kõver selgroog vms) või siis konkreetne haigus (radikuliit, trauma vms). 

Et valud ja vaevused ei süveneks ja et ebamugavustunnet leevendada, võiks kasutada seljatoe vastas patja. See pakub seljalihastele lisatuge ja aitab leevendada lihaspingeid. Istumise alla võib panna tasakaalupadja. See on ümmargune täispuhutav padi, mis tugevdab korsetilihaseid, parandab rühti ja aitab leevendada lihaspingeid.  Hoiatus: tasakaalupadjal ei ole kuigi mugav istuda, ent just ebamugavus ongi see, mis lihaseid tööle sunnib.

Mõnusat enesetunnet pakub jalatugi. Kontorilaua alla pandud jalatugi annab istujale õige kehaasendi saavutamiseks vajalikku toetuspunkti, on abiks jalgade ning selja- ja kaelavalu ning väsimuse vähendamisel. On olemas ka elektrilisi jalatugesid, mida saab soojendada või jahutada.

Arvutiga töötava inimeste sagedaseks kaebuseks on randmepõletik. Eriti halvasti mõjub sedasorti tegevus just juhtkäele, mis liigutab hiirt. Ranne vajab hiirega liikudes toetust ja seda pakub käele ergonoomiline geeltäitega hiirepadi. See hoiab nii randme kui käelaba neutraalses asendis.

Kuidas hindate seda postitust?