Kasulikud nõuanded

Rehvide vahetamisest

27.10.2015

Järjest enam jõuab lähemale rehvide vahetamise aeg. Eestis on talverehvide kasutamine kohustuslik 1. detsembrist kuni 1. märtsini, naastrehvide kasutamine on lubatud 15. oktoobrist kuni 31. märtsini ning lamellrehvidega tohib sõita aastaringselt. Talviste tee- ja ilmaolude puhul võib naastrehve kasutada 1. oktoobrist 30. aprillini.

Aastaringseks kasutamiseks mõeldud rehve tähistatakse kui «all season» (kõik aastaajad), «4S» (neli aastaaega), «tous terrain» (iga kate) või «AW» (any weather – iga ilmaga). Aastaringseks kasutamiseks mõeldud rehvide valikul on väga tähtis hinnata nende vastavust meie kliimatingimustele.

Ei tasu arvata, et M+S (mud and snow / pori ja lumi) tähistus tagab, et rehv on kasutatav aastaringselt.  Oluline on meeles pidada, et «M+S» (Mud and snow / pori ja lumi) märgistusega võivad olla ka naastrehvid, seega ei näita see seda, et neil võib sõita aastaringselt. M+S rehvid ei ole aastaringseks kasutamiseks mõeldud rehvid.

Suverehvid

Suverehvid ja aastaringselt kasutatavad rehvid erinevad kummisegu koostise ja protektori mustri poolest. Aastaringselt kasutatavate rehvide protektori mustris on rohkem sälke ja sooni, protektor on segmenteeritum – et see võiks täita oma ülesandeid ka lumistel teedel. Suverehvidel omakorda on jäigem koostis ja protektori mustris vähem sooni – seda väliskummi jäikuse säilitamiseks ning vormi säilitamiseks suurendatud koormustel.

Suverehvide TOP

Talverehvid

Talverehvide väljavalimisele tuleb pöörata erilist tähelepanu ning valiku langetamisel tuleb hinnata kõiki tegureid, nõudeid ja soove. Soovitame lähtuda Teie sõitude sagedusest, kogemusest, sõiduki tüübist ja teekatete liikidest, millel plaanitakse sõita.

Talverehvid ei ole ühesugused – neil on erinev protektori muster ning kummisegu koostis, on olemas naastudega rehvid ja naastudeta rehvid. Seepärast tuleb konkreetsete talverehvide valikul hoolikalt hinnata nende vastavust oma vajadustega.

Talverehvide valimisel tuleb võtta arvesse juhtimistingimusi, sõitmissagedust, teekatte tingimusi ja juhtimiskogemust. Kui suurem osa sõitudest toimub linnatingimustes, on soovitatav valida naastudeta rehvid. Juhul kui plaanite sõita väljaspool linna, on parem valida naastrehvid.

Talverehvide TOP

Protektori muster

Nii suve- kui talverehvidel on kulumisindikaatorid, tänu millele on võimalik teada saada, kas olemasolevad rehvid tuleb vahetada uute vastu või ei. Minimaalne seadusega lubatud protektori mustri sügavus on talverehvidel 3mm ja suverehvidel 1,6 mm. Kulumisastmele on võimalik tähelepanu pöörata igapäevastel sõitudel – kui sõit muutub ebastabiilseks, võib see märkida rehvide väljavahetamise vajadust. Rehvid peavad üldjuhul vastu 2-4 hooaega, see sõltub juhtimistingimustest, -maneerist, kulumisest, teekattest jms.

  • Suunatud protektori muster tagab hea haardumise teega ja parema pidurdamise, Kindlasuunalised rehvid parandavad sirgjoonelist kiirendusvõimet. Seda liiki rehvid peab paigaldama eranditult liikumissuuna järgi. Rehvi paigaldamisel peab kindlasti jälgima, et rehvimuster jääks ettenähtud suunda.
  • Sümmeetriline on suuremal määral suunatud vee rehvist kõrvalejuhtimisele. Paigaldamisel pole suund oluline. 
  • Asümmeetrilise protektor. Turvisemuster on rehvi paremal ja vasakul poolel erinev. Turvise välimises osas on tavaliselt suuremad klotsid, mis parandavad stabiilsust kurvides. Väiksemad sisemised klotsid aitavad vett ära juhtida. Paigaldamisel on kohustuslik võtta arvesse sisemist/välimist osa.

Rehvide valik avaldab mõju kütusekulule

Igal rehvil on kindel veeremistakistus ning sõltuvalt protektorist on see erinev. Mida suurem on veeretakistus, seda suuremaks kasvab kütusekulu.

Veeretakistus - jõud, mis toimib vastupidiselt rehvi veeremise suunale. Ratta liikumisel kaob osa energiast kontaktpinna e. rehvimustri deformeerumisele. Kuna rehvid määravad kuni 20% üldisest kütusekulust sõiduautodel ja kuni 35% veoautodel on rehvitootjatel tähtis saavutada madalaid veeretakistuse näitajaid.

Sõiduki kaalu tõttu rehvi ja teekatte kontaktkohas toimub deformatsioon, mis toob kaasa soojuse eraldumise ja energiakadu suureneb. See energia lahutatakse kehale edasiantud kineetilisest energiast ning ratta veeremine aeglustub. Mida rohkem rehvimuster deformeerub, seda suurem on veeretakistus ning kütusekulu ja CO2 heitekogu suureneb. Euroopa liidu rehvimarkeeringutes kajastub veeretakistus järgmiselt: alates A (parim näitaja) kuni F kommertstranoprdivahenditele ja G sõiduautodele (halvim näitaja)

Markeering

Ratta valikul oleks hea ka markeeringust aru saada.

Näide: veljel on märgitud 17 Jx 8 5/112 ET 35 d66,6
17 —velje diameeter tollides
8 —velje laius tollides
5/112 - poldiaukude arv ja nende vahe (PCD)
ET 35 (Offset35) — nihutus
J — sümbol, mis näitab velje servade konstruktiivseid omadusi (nurkade kaldeid, kumeruste raadiuseid jm) — see on pigem oluline müüja või tootja jaoks
x — see märk laiuse ja istutamisdiameetri tinglike märgistuste vahel näitab seda, et velg ei ole lahtivõetav.
d66,6 — keskaugu diameeter

Kuidas hindate seda postitust?